vrijdag 31 maart 2017

Hoop

Vandaag verschillende berichtjes. De rode draad die we er in kunnen ontdekken is: Zuid-Afrika en 'wachten'. En misschien wel het belangrijkste: hoop!  Voor de rest is het beetje van dit en een beetje van dat. Wie ons kent als bloggers, zal dat niets verbazen :-)

Media

Allereerst: Goede Hoop. Een nieuwe serie van de NTR met Hans Goedkoop. Jammer dat de serie begint met iets wat weggepiept zou kunnen worden. Maar verder... geweldige serie over Zuid-Afrika en de geschiedenis van dit prachtige maar ook zo complexe land! In de eerste aflevering start Goedkoop bij Kaapstad/ Kaap de Goede Hoop. Het programma zet je zeker aan het denken. Voor iedereen die iets heeft met geschiedenis/ andere culturen/ relatie Nederland-Zuid-Afrika etc. Deel twee was er gisteren voor. Die moeten wij nog terugkijken, want gisteren waren wij ergens anders...


Afbeeldingsresultaat voor goede hoop zuid afrika ntr

Bron:hier. 

(De afleveringen kan je terugkijken via NPO. Voor het gemak hier alvast de link naar de eerste aflevering: https://www.npo.nl/goede-hoop/23-03-2017/VPWON_1259464)

 Wacht op de Heer

Gisteren waren wij namelijk naar een concert van The Psalm Project. Het stond helemaal in het teken van het lijden van Jezus en Zijn opstanding uit de dood. Dus allereerst beluisterden we de liederen op die manier. Maar we konden het niet helpen dat de liederen ons soms ook op een andere, eigen manier aanspraken. En dat is natuurlijk alleen maar mooi, die gelaagdheid in de Psalmen. Vooral Psalm 27 sprak echt tot ons hart. 'Wacht op de Heer! ' De vorige keer schreven we over het wachten, dat het soms best zwaar is. Dat is zeker waar, maar daarnaast leren we ook steeds meer dat het om God Zelf gaat te midden van ons wachten. In Hem hebben we alles wat we nodig hebben, ook nu al, in deze wachttijd. Dat lazen we bijvoorbeeld in het volgende artikel (Engels): http://proverbs31.org/devotions/devo/when-waiting-wears-you-down/?sf66707919=1

foto van Proverbs 31 Ministries.

En je hoort het terug in psalm 27 (hieronder in het Engels en via de link ook in het Nederlands te beluisteren). 



Een klein stuk uit het artikel, klinkt vertaald zo:

I sat and prayed that God would change our circumstances, and then I turned to the Word and read verses that declare that I already have all that I need in Christ (Ephesians 1:3, Philippians 4:19). Sitting on that bed, I came to terms with the fact that the Lord has never promised me another child, an easy life, a full bank account or perfect health. But He has promised me more of Himself.
I may have to wait for everything else, but I never have to wait for God.
But why is waiting still so hard? If I have all that I need in Christ, why do I try to fix things instead of waiting for God’s timing? I think it’s because waiting reveals our hearts and how much we want to have control. And in order to wait well, we have to give up that control and stop striving to fix things — and seek Him instead.
- See more at: http://proverbs31.org/devotions/devo/when-waiting-wears-you-down/?sf66707919=1#sthash.ezh03d4s.dpuf
"Ik zat daar (op mijn bed) en bad dat God onze omstandigheden wilde veranderen en daarna pakte ik de Bijbel erbij en las de versen die mij uitlegden dat ik alles wat ik nodig heb, in Christus al heb (Efeze 1:3, Filipenze 4:19). Zittend op dat bed, kwam ik ermee in het reine dat God mij nooit een ander kind heeft beloofd, of een gemakkelijk leven, een volle bankrekening of perfecte gezondheid. Maar Hij heeft mij meer van Zichzelf beloofd. 


Het kan zijn dat ik op al het andere moet wachten, maar ik hoef nooit te wachten op God. 


Maar waarom is wachten dan nog steeds zo zwaar? Als ik alles in Christus heb, waarom probeer ik de dingen dan te regelen en op te lossen in plaats van te wachten op Gods timing? Ik denk dat het wachten veel onthuld over wat er in ons hart leeft en hoe graag we de regie over ons leven willen hebben. En om goed te kunnen wachten, moeten we die regie uit handen geven en stoppen met het willen ‘regelen’(fixen) van dingen – en in plaats daarvan Hem zoeken!

Ben je niet zo goed in Engels en wil je toch heel graag het hele artikel lezen? Je kan het ook in kopieren en plakken in Google Translator. De zinnen lopen dan niet echt, maar je krijgt toch de rode lijn wel te pakken, denk ik :-)  

Blog

Via een foodblog van een Mennonitisch jongedame, kwamen we ook met onze neus in de boter terecht. Ze bleek op een reis naar Zuid-Afrika te gaan en deed daar uitgebreid verslag van. Interessant om het land vanuit haar gezichtspunt te zien: 
http://www.briana-thomas.com/tag/south-africa/

I sat and prayed that God would change our circumstances, and then I turned to the Word and read verses that declare that I already have all that I need in Christ (Ephesians 1:3, Philippians 4:19). Sitting on that bed, I came to terms with the fact that the Lord has never promised me another child, an easy life, a full bank account or perfect health. But He has promised me more of Himself.
I may have to wait for everything else, but I never have to wait for God.
But why is waiting still so hard? If I have all that I need in Christ, why do I try to fix things instead of waiting for God’s timing? I think it’s because waiting reveals our hearts and how much we want to have control. And in order to wait well, we have to give up that control and stop striving to fix things — and seek Him instead.
- See more at: http://proverbs31.org/devotions/devo/when-waiting-wears-you-down/?sf66707919=1#sthash.ezh03d4s.dpu
Praktisch

De gezamenlijke kinderkamer begint meer vorm te krijgen. De zelf geschilderde schilderijtjes hangen aan de muur (maar moeten nog iets anders worden opgehangen, dus daarom nog geen foto helaas). Een gehaakt dekentje is af en aan de tweede wordt hard gewerkt. Of eigenlijk, niet zo hard, gewoon als de zin er is :-) Schoentjes en een mooi bloesje van Seth die nog goed zijn, maar wel te klein, gaan opeens de trap op naar zolder om bewaard te worden, voor het geval we een jongetje zouden krijgen. Net als de bruine pop die op zolder ligt te wachten, voor het geval het een meisje zou zijn. Ook die kleine, praktische dingen geven hoop zo tussendoor.

foto van Proverbs 31 Ministries. 

"We kunnen verstrikt raken in onze uitdagingen, 
of we kunnen vieren waar God ons aan het brengen is."

Hartelijke groeten van ons drietjes

4 opmerkingen:

  1. Ha!

    Ik kom weer eens langs, om te kijken of er al wat nieuws is...
    Leuk hé, dat programma over Goede Hoop. Wij zijn afgelopen kerstvakantie ook weer in ZA geweest, je kunt het reisverslag nog lezen op famliypols.waarbenjij.nu...
    Veel sterkte met wachten! Ik bid voor jullie!
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Grace,
      Leuk dat je reageert! Ik ben reuze benieuwd naar jouw blog, maar de website zegt dat íe niet bestaat. Ik heb ook familie met ie geprobeerd en met y. Enig idee hoe dat kan?
      Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
    2. O, ik doe even copy paste: http://familypols.waarbenjij.nu
      Hoop dat het nu wel lukt!
      Groetjes,
      Grace

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen